همه چیز درباره ی پلمپ دفاتر تجاری

همه چیز درباره ی پلمپ دفاتر تجاری

اگر شرکتی تاسیس کرده‌اید، حتما می‌دانید که باید پلمپ دفاتر تجاری داشته باشید. آیا می‌دانید پلمپ دفاتر چیست ؟ اصلا چرا باید پلمپ انجام بشود و این فرایند چطور انجام می‌شود؟ اگر پلمپ دفاتر را انجام ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟ در این مطلب با پاسخ این سوالات آشنا می‌شویم.

دفاتر چطور پلمپ می‌شوند؟

پلمپ دفاتر توسط مرجع ثبت شرکت‌ها انجام می‌گیرد. به این صورت که در ابتدا تمام صفحات شماره‌گذاری می‌شود. سپس شماره ثبت شرکت در آن وارد شده و مهر اداره ثبت شرکت‌ها در آن درج می‌شود. به این صورت، امکان هیچ‌گونه جابجایی و تغییر اطلاعات وجود نخواهد داشت. در پایان هر سال مالی هم شرکت باید این دفترها را به اداره مالیات تحویل دهد. حتی اگر فعالیتی نداشته باشد و دفتر سفید باشد.

پلمپ دفاتر
پلمپ دفاتر چیست ؟

پلمپ دفاتر چیست ؟

طبق قانون تمامی شرکت‌ها باید دفاتر خود را پلمپ کنند. اما منظور از این پلمپ دفاتر چیست ؟ دفاتری که در شرکت‌ها باید پلمپ شوند، دفتر روزنامه و دفتر کل هستند.

دفتر کل نیز در ماده ۸ قانون تجارت تعریف شده است. دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلف آن را تشخیص و جدا کرده هر نوعی را در صفحه مخصوصی در آن دفتر بطور خلاصه ثبت کند.

مراحل پلمپ دفاتر چیست ؟

اشخاص حقیقی و حقوقی باید سال مالی و ماه مالی و روز مالی را مشخص کنند و یک آدرس دقیق جهت دریافت دفتر در سامانه وارد کنند. دفترهایی که برای اشخاص در دسترس است دفاتر پنجاه برگ، صدبرگ و دویست برگ است.

چه موقع می توان برای گرفتن دفتر مالیاتی اقدام کرد:

به صورت اصولی و درست شما باید برای سال مالی آینده خود تا ۱۵ اسفند ماه سال جاری یعنی قبل از اتمام سال مالی ، دفاتر سال آینده خود را دریافت نمایید ، در اینصورت در خصوص دفاتر قانونی خود با مشکلی مواجه نخواهید شد. بنابراین دفاتر هرسال باید تا ۱۵ اسفندماه سال قبل دریافت گردند. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که شما همیشه و در هر زمانی می توانید برای سال جاری خود تقاضای دفاتر نموده ولی باید تمامی هزینه ها و درآمدهای سال جاری خود را از بعد از تاریخ داشتن دفتر ثبت کنید و نمی توانید برای روزها و ماههای سال جاری که دفتر نداشته اید مطلبی در آن بنویسید. اگر چه که برای آن مدت از سال که دفتر نداشته اید ممکن است در اداره مالیات جریمه بشوید اما گاهی برای داشتن کارت بازرگانی، شخص یا شرکتی که فاقد دفتر بوده نیازمند اخذ دفاتر پلمپ در میانه سال می شود.

 

پلمپ دفاتر تجاری
مدارک مورد نیاز پلمپ دفاتر تجاری
مدارک مورد نیاز پلمپ دفاتر تجاری :

مدارک مورد نیاز برای پلمپ دفاتر عبارتند از :

۱- کپی شناسنامه تمامی اعضای شرکت

۲- کپی کارت ملی تمامی اعضای شرکت

۳- روزنامه رسمی تاسیس شرکت

۴- روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت

۵- امضای مدیر عامل به همراه مهر شرکت ذیل اظهارنامه تقاضای پلمپ دفاتر قانونی

توصیه ثبت‌ملاصدرا:

اگر از شرکت‌هایی هستید که معاملات زیادی دارید، از ابتدا دفتر دویست برگ سفارش دهید تا مجددا مجبور به پلمب دفاتر ثبت شرکت نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *