ثبت شرکت تعاونی

راهنمای ثبت شرکت تعاونی

شرایط و مدارک

شرکت تعاونی یکی از انواع تشکل های حقوقی قابل ثبت نزد اداره کل ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری قوه قضاییه است. اما برای ثبت شرکت تعاونی، بایستی مجوز قانونی تشکیل تعاونی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخذ شود.

اطلاعات کلیه تعاونی های ثبت شده و فعال کشور را می توان در سامانه sherkat.ssaa.ir مشاهده کرد و از طریق روزنامه رسمی، در جریان تغییرات هیات مدیره و موضوع اساسنامه قرار گرفت. شرایط و مدارک و روش ثبت شرکت تعاونی در این گفتار ارائه شده است.

اگر شما مخاطب گرامی، با پرسشی درباره ثبت شرکت تعاونی روبرو شدید یا سابقه ای در ثبت و مشارکت در فعالیت چنین مجموعه هایی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

شرکت تعاونی چه شرکتی است؟

مثل شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص یا سهامی عام، شرکت تعاونی هم دارای چارچوبی از وظایف، متشکل از هیات مدیره و سهامداران، اساسنامه و موضوع فعالیت و محل قانونی بوده و اطلاعات هر تغییراتی در آن در روزنامه رسمی کشور ثبت می شود.

شرکت تعاونی، شرکتی است که بین اشخاص حقیقی برای فعالیت در امور مرتبط با تولید و توزیع به جهت بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق تشریک مساعی آن ها، تاسیس می شود. قانون بخش تعاونی کشور، در تاسیس شرکت تعاونی جاری و ساری است.

شرکت تعاونی در قانون تجارت کشور، زیر مجموعه شرکت های تجارتی است. اما هدف اصلی آن، رفع نیازهای عمومی و جمع شدن مشارکت اعضاء در قالب یک تشکل اقتصادی به جهت بهبود وضعیت مادی و معیشتی است. مثل تعاونی عرضه عمده یا جزیی کالای شوینده یا خوراکی.

شرکت تعاونی چه هدفی دنبال میکند؟

همان طور که گفته شد، شرکت تعاونی، بر خلاف شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص که بین یک یا چند نفر تشکیل می شود، به دنبال اشتغال زایی شمار زیادی از افراد تحت پوشش و رونق اقتصاد در بخش خصوصی و سهامداری شمار زیادی از افراد مشمول است. به نوعی، کسب و کاری خویش فرمایی است که توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی بین همه مردم را در دستور کار دارد.

در فصل 5 قانون تعاون ایران، به شرکت تعاونی تولیدی و شرکت تعاونی توزیعی اشاره شده است.

اساسنامه شرکت تعاونی

اساسنامه شرکت تعاونی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم می شود و برای ثبت شرکت تعاونی، موظف هستید که از طرف وزارت خانه فوق الذکر، موافقت نامه تشکیل شرکت تعاونی را دریافت و سپس به مرجع ثبت شرکت مراجعه کنید. لذا مثل شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص یا موسسه، نمی توان راسا نسبت به ثبت شرکت تعاونی بدون اخذ مجوز از نهادی ذی صلاح، اقدام کرد.

لذا برای ثبت شرکت تعاونی، بایستی از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجوز ثبت دریافت گردد. اساسنامه شرکت تعاونی بایستی قید کلمه تعاونی داشته باشد. هدف و موضوع ونوع و حوزه عملیاتش مشخص شود. مرکز اصلی شرکت تعاونی و میزان سرمایه شرکت تعاونی و اقامتگاه قانونی شرکت تعاونی باید مشخص گردد.

سرمایه شرکت تعاونی

سرمایه شرکت تعاونی به سهام آن تقسیم می شود. مثل شرکت های سهامی عام و مسئولیت محدود. نوع سرمایه شرکت تعاونی و مبلغ سهم شرکت تعاونی را اساسنامه آن تعیین خواهد کرد. از لحاظ سرمایه، شرکت تعاونی را می توان به 2 دسته تقسیم بندی کرد.

یکی شرکت های تعاونی که همه سرمایه آن توسط اعضا تامین می شود و دیگری شرکت تعاونی که بخشی از سرمایه یعنی حداقل پنجاه و یک درصد، توسط اعضا تامین می شود و مابقی توسط نهادهای دولتی و عمومی در اختیار آن شرکت قرار می گیرد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت های تعاونی عام ده میلیون تومان است. برای ثبت شرکت های تعاونی خاص، یک میلیون تومان است. حداقل یک سوم سرمایه شرکت تعاونی باید تادیه شود.

ارکان شرکت تعاونی و نحوه مدیریت آن

خوب است درباره ارکان شرکت تعاونی هم بدانید. 3 رکن مجمع عمومی، هیات مدیره و بازرس دارد. مثل شرکت های سهامی عام در بازار بورس، مجمع عمومی به صورت عادی و فوق العاده تشکیل می شود. هیات مدیره شرکت تعاونی حداقل 3 نفر و حداکثر 7 نفر است.

مقررات عمومی شرکت های تعاونی
  • حداقل یک سوم سرمایه شرکت تعاونی بایستی نقدا پرداخت شود.
  • هیات موسس شرکت تعاونی بایستی حداقل دو سوم سهام را خریداری یا تعهد کنند.
  • سهام شرکت تعاونی با نام و غیر، قابل تقسیم بوده و بهای آن بایستی نقدا پرداخت گردد.
  • هر شریک در مجمع عمومی شرکت تعاونی، صرفا یک رای دارد.
  • مدیریت شرکت تعاونی با هیات مدیره است.
شرایط صدور مجوز شرکت تعاونی

همان طور که در بالا گفتیم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به منظور صدور مجوز فعالیت شرکت تعاونی، امور زیر را بر اساس مدارکی که تسلیم می شود، در دستور بررسی خود قرار می دهد:

  • فرم های تکمیل شده و امضا شده مربوط به تشکیل تعاونی و راستی آزمایی صحت آن و ترتیب نظم آن ها.
  • تطبیق اقدامات هیات موسس و نخستین مجمع عمومی عادی برای ثبت شرکت تعاونی
  • بررسی اقدامات و اعمال هیات مدیره شرکت تعاونی با مقررات قانون بخش تعاونی و آیین نامه های اجرایی قانون مذکور.
  • انطباق اساسنامه مصوب تعاونی با نمونه استاندارد مربوطه و قانون برای احراز موارد ذکر شده در قانون تعاونی

تشکیل تعاونی در عرض 2 ماه پس از تاریخ صدور مجوز وزارت تعاونی صورت می گیرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی
  • اساسنامه تصویب شده شرکت تعاونی در نخستین مجمع عمومی عادی در چهار نسخه نیاز است. نمونه اساسنامه توسط وزارت صمت ارائه نمی شود و باید به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه شود.
  • مجوز ثبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی الزامی است.
  • دعوت نامه تشکیل نخستین مجمع عمومی عادی در 3 رونوشت.
  • صورتجلسه نخستین مجمع عمومی عادی دال بر تصویب اساسنامه و انتخاب نخستین اعضا هیات مدیره و بازرسین در 3 نسخه
  • گواهی پرداخت بانکی سرمایه شرکت تعاونی منطق بر مفاد اساسنامه به صندوق تعاون در 3 نسخه.
  • فهرست نام و نام خانوادگی و انشانی اعضا نخستین هیات مدیره شرکت تعاونی و مشخصات بازرسین.
  • فهرست نام و نام خانوادگی اعضا هیات مدیره شرکت تعاونی و مشخصات مدیرعامل
  • صدور مجوز ثبت شرکت تعاونی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان محل اشتغال.
مراحل ثبت شرکت تعاونی چگونه است؟

تاسیس شرکت تعاونی می بایستی بر مبنای اقدام مجمع موسس که عده ای افراد واجد شرایط هستند، صورت بگیرد. تعداد اعضا مجمع عمومی موسس شرکت تعاونی، 7 نفر است که 3 نفر را از بین خود به عنوان هیات موسس منصوب می کنند. لذا این هیات، یک نفر را از میان خود به عنوان نماینده تام الاختیار، به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می کند.

هیات موسس موظف است که اساسنامه شرکت تعاونی را بر اساس قانون و مقررات و تطبیق آن با اساسنامه های مورد قبول وزارت تعاون، تنظیم کرده و کلیات طرح پیشنهادی ، شامل بر توجیه ضرورت تشکیل تعاونی و اعلام تعداد و مشخصات داوطلبان عضویت و مهارت ها و تخصص آن ها در تعاونی های تولیدی و بازرگانی و روش تهیه سرمایه و میزان سهم هر عضو و نام بانک و چگونگی سرمایه گذاری را مشخص کند.

ادارات تعاون استان ها، پس از وصول مدارک، به بررسی مدارک پرداخته و موافقت یا عدم موافقت خود را اعلام می کنند. در نخستین جلسه رسمی مجمع عمومی عادی که با شرکت متقاضیان همراه با رسید لازم اتحادیه سهام مقرر تشکیل می شود، اساسنامه پیشنهادی با موافقت دو سوم اعضا تصویب می شود.

در حلسه نخست مجمع عمومی عادی، اعضا هیات مدیره انتخاب شده و با تشکیل نخستین جلسه هیات مدیره، اسامی و مشخصات کامل اعضا هیات مدیره و مدیرعامل و بازرسین شرکت تهیه و برای بررسی بیش تر به اداره کل تعاون ارسال می شود.

تکمیل اساسنامه مصوب مجمع عمومی، درخواست کتبی ثبت، ارائه طرح پیشنهادی و مجوز وزارت تعاون، گواهی پرداخت مقدار لازم التادیه سرمایه و مدارک دعوت تشکیل نخستین جلسه مجمع عمومی عادی، در کنار موافقت نامه تشکیل شرکت یا اتحادیه وفق تبصره ماده 51 قانون، از جمله مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی است.

پس از انتشار روزنامه رسمی تاسیس شرکت تعاونی، می توان برای دریافت پروانه تاسیس تعاونی به وزارت تعاون مراجعه کرد و با تسلیم درخواست کتبی، ارائه مدارک ثبت شرکت و برند و روزنامه رسمی و تعیین شماره مخصص از طرف وزارت تعاون، نسبت به دریافت پروانه اقدام کرد.

توجه داشته باشید که دستورالعمل تشکیل تعاونی ها در مهر سال 88 به تصویب مجلس رسید و در سایت وزارت تعاون در نشانی: mcls.gov.ir در 131 صفحه در دسترس است. مطالعه کامل و دقیق آن برای متقاضیان ثبت شرکت تعاونی، الزامی است.

مخاطب گرامی

هلدینگ بین المللی ملاصدرا آمادگی انجام کلیه مراحل ثبت شرکت تعاونی و راهنمایی و مشاوره های لازم را با تجربه موفق خود از طریق کارشناسان محرب، در اختیار دارد. اگر با پرسشی روبرو شدید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی دارید، در اختیار دوستان و آشنایان قرار دهید. در ایران بیش از 100 هزار تعاونی فعال در 31 استان کشور مشغول به فعالیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *