ثبت شرکت در ترکیه

آنچه درباره ثبت شرکت ترکیه باید بدانید

ثبت شرکت ترکیه یکی از بهترین راهکارها برای اخذ اقامت ترکیه و انجام امور واردات و صادارت در عرصه بین‌المللی و هم‌چنین افتتاح حساب بانکی حقوقی است. هزاران هموطن ظرف دهه‌های اخیر نسبت به ثبت انواع شرکت در ترکیه اقدام کرده و از این طریق، کارآفرینی کرده و از فواید ثبت شرکت در ترکیه استفاده کردند. هلدینگ ثبتی و حقوقی ملاصدرا به عنوان یکی از خوش‌نام‌ترین مراکز ثبت شرکت و ثبت برند در ایران و ترکیه و کشورهای همسایه، آماده ارائه بهترین خدمات با بهترین شرایط به کارآفرینان گرامی است. در این گفتار با  مراحل ثبت شرکت در ترکیه آشنا می‌شوید.

با ما همراه باشید.

چرا ثبت شرکت در ترکیه؟

  • ثبت شرکت در ترکیه اقدامی فرصت آفرین برای گسترش برندینگ و روابط بین‌المللی اشخاص حقیقی و حقوقی ایران به خصوص در عرصه اروپا است.
  • ثبت شرکت در ترکیه با کم‌ترین هزینه و بدون نیاز به حضور 100 درصد فعالان کارآفرینی ایران امکان پذیر است.
  • ثبت شرکت ترکیه یعنی مالکیت 100 درصد کسب و کار شما در کشور ترکیه با حمایت های قانونی و اخذ تسهیلات مالی و بانکی ترکیه و اروپا.
  • با ثبت شرکت در ترکیه می‌توانید راه اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه را تسریع و تسهیل کنید.

 

انواع شرکت در ترکیه
انواع شرکت در ترکیه

 

انواع شرکت در ترکیه

مثل ثبت شرکت در ایران که از طریق سامانه رسمی ثبت شرکت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه صورت می‌گیرد و انواع و اقسام شرکت‌ها را می‌توان به دلخواه ثبت کرد، در ترکیه نیز حق انتخاب انواع و اقسام شرکت دارید. در ترکیه 7 نوع شرکت قابلیت ثبت دارید دو نوع ANONIM و LIMITED از پرکاربردترین نوع ثبت شرکت ترکیه است.

مثل ایران که ثبت شرکت با مسئولیت محدود، پر کاربردترین و پرتقاضاترین نوع ثبت شرکت برای کارآفرینان است، لذا در ترکیه نیز ثبت شرکت محدود (ltd)  تقاضای بالایی دارد. هر نوع ثبت شرکت در ترکیه، نیازمند تامین حداقل سرمایه شرکت است. در ایران ثبت شرکت، نیازمند حداقل 1 میلیون ریال سرمایه است که در اساسنامه تاسیس شرکت نیز قید می شود.

  • شرکت های سازمانی در ترکیه حداقل نیازمند سرمایه 100 هزار لیری هستند.
  • شرکت های آنونیم در ترکیه حداقل نیازمند سرمایه 50 هزار لیری هستند.
  • شرکت های محدود یا لیمیتد نیازمند حداقل سرمایه 10 هزار لیری هستند.
  • شرکت های کواپراتیف (cooperative) یا مشارکتی متناسب با اساسنامه، باید حداقل سرمایه را تامین کنند.
  • شرکت کولکتیف (collective) یا جمعی نیازی به رعایت حداقل سرمایه ندارند.
  • شرکت کوماندیت: بدون حداقل سرمایه است
  • شرکت های غیر سازمانی هم نیازی به رعایت حداقل سرمایه ندارند.

چه مشاغلی در ترکیه نیازمند ثبت شرکت  است؟

مثل ایران، اگر بخواهید با سازمان ها و موسسات دولتی یا عمومی همکاری کنید و به آن‌ها کالا یا خدمات فنی و  مهندسی و تجاری بفروشید، بایستی شخصیت حقوقی داشته باشید/. البته اشخاص حقیقی هم این امکان را دارند اما با ثبت شرکت و ایجاد شخصیت حقوقی، می‌توان درآمد بیش‌تر و کارهای بهتر و بزرگ‌تری از نهادهای دولتی یا خصوصی ترکیه یا اروپا گرفت.

در ترکیه بنابر قانون تجارت ترکیه، هر کسب و کاری که قصد راه اندازی داشته باشید، بایستی در قالب شرکت باشد. از راه اندازی کافه و رستوران گرفته تا آرایشگاه و خیاطی و سالن زیبایی و تعمیرات موبایل و غیره. همه نیازمند ثبت شرکت هستند. ثبت شرکت در ترکیه آسان است و هموطنان عزیزی که به قوانین ترکیه و مسائل حقوقی آشنا نیستند، می‌توانند از طریق وکلای مجرب هلدینگ  ملاصدرا، صفر تا صد کار را در اسرع وقت انجام دهند.

دقت کنید که حتی فروش کالا و خدمات در ترکیه نیز نیازمند ثبت شرکت و دریافت کد رسمی مالیاتی است تا کسب و کار شما قانونی باشد. همه فعالان کسب و کار در ترکیه از اینترنتی تا غیر اینترنتی، بایستی شماره مالیاتی از اداره مالیات استان محل اشتغال داشته باشند.

البته شرکت‌های شخصی در ترکیه، فقط نام شرکت دارند و در واقع شرکت نیستند. بلکه برای صاحب آن، کد مالیاتی اختصاصی می‌یابد مثل اختصاص کد مالیاتی به دارنده دستگاه های پوز در ایران. فرد برای درآمد خود بابستی مالیات پرداخت کند. از طریق این نوع شرکت، امکان دریافت اقامت و اجازه کار در ترکیه وجود ندارد و برای افراد خارجی در ترکیه توصیه نمی‌کنیم.

 

قوانین ثبت شرکت مسئولیت محدود در ترکیه
قوانین ثبت شرکت مسئولیت محدود در ترکیه

قوانین ثبت شرکت مسئولیت محدود در ترکیه

تعداد سهامداران در شرکت های مسئولیت محدود در ترکیه می‌تواند 1 یا 50 نفر باشد. یعنی همه اعضا خانواده شما می‌توانند سهامدار شرکت مسئولیت محدود شما در ترکیه باشند و از فواید تجاری و مادی و معنوی آن استفاده کنند. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت مسئولیت محدود در ترکیه هم 10 هزار لیر است.

شما می‌توانید اشخاص حقوقی ایرانی را نیز سهامدار شرکت خود در ترکیه کنید. منعی ندارد. ثبت شرکت در دفترخانه اسناد رسمی و  اتاق تجارت ترکیه انجام می‌شود. ارزش هر سهم در این شرکت نمی‌تواند از 25 لیر کم تر باشد. در ایران قیمت پایه هر سهم  شرکت، 1000 ریال است.

اگر ثبت شرکت مسئولیت محدود شما در ترکیه، با 20 سهامدار همراه شود، بایستی یک بازرس قانونی مشخص کنید. هر نوع افزایش سرمایه یا کاهش سرمایه یا تغییر آدرس یا تغییر موضوع کاری شرکت شما در ترکیه باید در دفتر خانه انجام شود و به تصویب سه چهارم اعضا نیز رسیده باشد. مدیر شرکت شما می تواند شهروند ترکیه باشد یا نباشد. الزامی وجود ندارد.

ثبت شرکت های سهامی خاص و عام در ترکیه

در ترکیه مثل ایران، شرکت‌ها به صورت عام یا خاص طبقه بندی نمی شود. این نوع شرکت هم می تواند مثل شرکت مسولیت محدود از یک یا چند سهامدار تشکیل شود. سهامداران می توانند حقیقی یا حقوقی باشند. هر سهامدار در قبال بدهکاری های شرکت به اندازه ای که سهم دارند مسئولیت خواهند داشت. هر ش ریک لازم نیست فقط یک سهام داشته باشد. حداقل سرمایه اولیه برای راه اندازی شرکت سهامی در ترکیه 20 هزار لیر است. با یک چهارم این مبلغ نیز می توان این شرکت را ثبت کرد.

هر فعالیتی می تواند در فهرست فعالیت های شرکت سهامی در ترکیه باشد. موضوع فعالیت شرکت نباید قوانین ترکیه را نقض کند. طبق قانون تجارت ترکیه که مطالعه آن را به عزیزان توصیه می کنیم، جلسه های مجمع عمومی باید با حضور نمایندگی از وزارت بازرگانی ترکیه انجام گیرد.

 

مراحل ثبت شرکت در ترکیه
مراحل ثبت شرکت در ترکیه
مراحل ثبت شرکت در ترکیه
  • مراجعه به اداره مالیات و دریافت کد مالیاتی برای شخص موسس شرکت که توسط وکلای هلدینگ ملاصدرا انجام خواهد شد.
  • اسناد شما باید نوتر (NOTER) یا تایید رسمی شود که توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام می گیرد. مدارک و اساسنامه شرکت باید به تایید برسد. مثل قونامه اجاره دفتر شما و آدرس شما.
  • بعد از تسلیم مدارک، بازرس به دفتر شما اعزام خواهد شد.
  • بعد از تکمیل مدارک و واریز هزینه ها، یک کد ثبت به شما تعلق خواهد گرفت. بایستی نسبت به دریافت ورگی لوحاسی هم برای شرکت خود اقدام کید که اداره مالیات صادر می کند. اخذ کارت ثبت شرکت یا همان کارت بازرگانی شما منوط به داشتن کد مالیاتی است.
  • پس از طی کردن این موارد، فعالیت شرکت آغاز و رسمی می شود.
  • مراحل ثبت شرکت در ترکیه حداکثر 1 هفته زمان نیاز دارد. ترجمه رسمی گذرنامه شرکا نیز الزامی است.
  • تنظیم اساسنامه شرکت باید به زبان ترکی باشد.
  • اخذ شماره مالیات سهامداران شرکت از اداره مالیات ترکیه نیز الزامی است. فرم مخصوص ثبت شرکت در ترکیه نیز توسط وکلای شما انجام می شود.
  • برای واریز سرمایه اولیه شرکت، بایستی حساب شخصی یا شرکت باز کنید در بانک های ترکیه مثل زراعت بانک استانبول.
  • در ترکیه نیز روزنامه رسمی وجود دارد.

اسناد شرکت در ترکیه باید در سیستم رجیستری مرکزی (MERSIS) ثبت شده و برخی اسناد هم باید به دفتر ثبت مربوط به تجارت ارسال گردد.

هزینه های ثبت شرکت در ترکیه 1402

کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت لیر و تورم در ترکیه همه روی هزینه های ثبت شرکت در ترکیه برای هموطنان ایرانی تاثیر گذار است. هزینه ثبت شرکت در ترکیه متغیر است و شامل اجاره دفتر و هزینه سالیانه دفاتر و حسابرسی می شود. البته امکان استفاده از محل های اشتراکی وجود دارد. هزینه دفاتر مجازی و اشتراکی از ماهانه 250 لیر آغاز می شود. برای دریافت مهر شرکت نیز باید حداقل 150 لیر پرداخت شود.

مخاطب گرامی

با ثبت شرکت در ترکیه برای موسسان و اعضا خانواده ایشان، اقامت کوتاه مدت یک ساله دریافت می شود که امکان افتتاح حساب بانکی و تحصیل در ترکیه را نیز فراهم می کند. توصیه می‌شود که برای کسب اقامت از طریق ثبت شرکت در ترکیه حتما از طریق ویزای تجاری وارد ترکیه شده تا بتوانید با این ویزا، درخواست اقامت دهید. ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه برای فعالان کارآفرینی ایرانی مثل تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالا، فرصت خوبی است برای انبارداری و مونتاژ و تولید کالا و صادرات به اروپا.

هلدینگ ملاصدرا صفر تا صد خدمات ثبت شرکت در ترکیه و کشورهای  همسایه را برای هموطنان 31 استان کشور در اسرع وقت انجام می دهند. همین امروز با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *