خروج مشمولین از کشور

خروج مشمولین از کشور

خروج مشمولین از کشور برای سفر زیارتی یا گردشگری یا تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، امکان پذیر است و طبق قوانین و مقررات ابلاغی سازمان نظام وظیفه ناجا انجام شده و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. مشمولین نظام وظیفه در ایران، هم برای تحصیل هم برای گردش، امکان خروج از کشور را تحت شرایطی دارند و تعداد این سفرها و مدت مجاز اقامت در خارج از کشور، متناسب به نوع سفر است.

در این گفتار، هلدینگ ثبتی و حقوقی ملاصدرا به عنوان یکی از مراکز خوش‌نام ثبت شرکت و برند و خدمات ثبتی و حقوقی در کشور، اطلاعات به روز رسانی شده درباره خروج از کشور مشمولین سربازی در ایران را ارائه کرده است.

با ما همراه باشید.

شرایط خروج از کشور مشمولان سربازی

آخرین شرایط خروج از کشور مشمولان سربازی در سایت وزارت امور خارجه و نظام وظیفه ناجا  اطلاع رسانی می شود و از مراجعه به پرتال های غیر رسمی، اجتناب کنید. اخذ مجوز خروج از کشور مشمولان سربازی در ایران، نیازمند مدارک و شرایطی است که امکان سفر پیدا می کنند.

مشمولی امکان خروج از کشور را برای گردش و تحصیل دارد که فاقد غیبت باشد. مشمولی که غیبت داشته باشد، امکان خروج از ایران را نخواهد داشت. هر مشمولی که قصد خروج از کشور داشته باشد، بایستی دارای معافیت تحصیلی بوده یا وضعیت تحصیلی مشخصی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخلی داشته باشد.

مشمولان متقاضی خروج از کشور، در صورتی که در سنوات نخست تحصیل باشند، امکان خروج از کشور را با دریافت معرفی نامه از مرکز محل تحصیل به ناجا، خواهند داشت. اگر مشمول متقاضی خروج از کشور دارای مجوز سنوات ارفاقی باشد، امکان خروج از کشور را دارد. مشمولانی که تحصیل آن ها به اتمام رسیده و در مهلت یک ساله معرفی به نظام وظیفه هستند، امکان خروج از کشور را دارند.

مشمولان متقاضی خروج از کشور، بایستی وثیقه سپاری کنند. مبلغ و شرایط وثیقه را نظام وظیفه اعلام می کند. اگر دانش آموزان قصد خروج از کشور داشته باشند، گواهی اشتغال به تحصیل برای دانش آموزان و درخواست مجوز خروج موقت از کشور برای دانشجویان، الزامی خواهد بود.

سفرهای دانش آموزی و دانشجویی دارای بازه زمانی محدود و به مقصد مشخص است. حداقل 2 هفته و حداکثر 6 ماه پیش از زمان مقرر برای سفر، درخواست خروج از کشور را باید اعلام کنند.

مراحل خروج از کشور مشمولان سربازی

خروج از کشور مشمولان سربازی، مراحلی دارد که خوشبختانه در عصر دولت الکترونیک، برخی از این مراحل به صورت اینترنتی قابلیت انجام و پیگیری دارد. مرحله اول جهت خروج از کشور مشمولین، دریافت کد سخا است. کد سخا، کدی است  5 رقمی که کلیه مردان در شرق اعزام به خدمت وظیفه مقدس، بایستی آن را دریافت کنند.

به منظور دریافت کد ، لازم است که به دفاتر پلیس به اضافه 10 در استان محل سکونت مراجعه کنید. حتما در نظر داشته باشید که به منظور دریافت کد سخا، کلیه مدارک لازم اعم از وضعیت فارغ التحصیلی یا دانشجویی و کارت ملی هوشمند و شناسنامه را همراه داشته باشید.

برگه سبز سربازی به مشمول داده می شود و زمان اعزام مشخص می شود. با باز کردن حساب در بانک قوامین (بانک سپه)، کار شما در مرحله اول پایان می یابد.

مرحله دوم جهت دریافت مجوز خروج از کشور مشمولان، مراجعه به سایت خدمات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به نشانی: services.police.ir است. کد کاربری و رمز عبور بر اساس شماره موبایل خود بسازید و صفحه شخصی را ایجاد کنید. رمز عبور شما، همان کد سخا است و نام کاربری شما نیز کد ملی است. اطلاعات شخصی لازم برای خروج از کشور مشمولان را در صفحه الکترونیکی مربوطه وارد کنید.

در این سامانه، به بخش وظیفه عمومی وارد شده و بایستی درخواست جدیدی ثبت کنید. آدرس محل سکونت، کد پستی، نام کشور مقصد، نوع سفر خارجی را انتخاب نمائید. تعهداتی که سایت از شما درخواست می کند را قبول کرده و درخواست را ثبت نهایی کنید.

سامانه احراز هویت خدمات انتظامی ناجا، دارای شماره پشتیبانی است که اگر با مشکل و سوالی روبرو شدید بتوانید مسائل را پیگیری کنید.

مرحله بعدی اخذ مجوز خروج از کشور مشمولان، پرداخت هزینه هایی است که سایت اعلام می کند. این مبلغ کم است و تحت عنوان هزینه خدمات اینترنتی پرداخت خواهید کرد. از طریق سامانه شاپرک، پرداخت را انجام خواهید داد.

در مرحله آخر الزامات پیش از خروج از کشور مشمولان وظیفه عمومی، بایستی به بخش وضعیت درخواست سامانه نظام وظیفه رفته و بررسی کنید که آیا  درخواست به دانشگاه ارسال شده یا خیر. پس از چند روز، به صورت حضوری به محل تحصیل مراجعه کرده تا مراحل تائید درخواست را طی نمائید.

با تائید اطلاعات شما توسط مرکز محل تحصیل شما، تایید محل تحصیل، در پروفایل شما نشان داده می شود و نوبت بررسی مدارک توسط نیروی انتظامی می رسد.

با پذیرش درخواست شما توسط نیروی انتظامی، یعنی مراحل را با موفقیت طی کردید. اکنون بایستی وثیقه را پرداخت کنید.

راهنمای دریافت کد سخا

هر شهروند مشمول خدمت وظیفه عمومی، باید از قبل برای اینکه بتواند گذرنامه و مجوز خروج بگیرد، سپرده‌ای را نزد بانک گرو بگذارد. پرداخت این وثیقه از طریق سامانه سخا انجام شده و مراحل آن به ترتیب زیر هستند.

  • ابتدا  به سامانه سخا epolice.ir بروید. برای ورود نام کاربری و رمز عبور نیاز دارید، پس اگر تا حالا در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید، روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و سپس وارد شوید.
  • بعد از ورود در نوار سمت راست به بخش خروج از کشور وظیفه عمومی بروید و روی گزینه درخواست مجوز خروج از کشور کلیک کنید.
  • لازم است که در صفحه باز شده اطلاعات هویتی شما کامل شده باشد. اگر چنین نیست باید پیش از هر اقدامی به دفاتر پلیس +۱۰ بروید و اطلاعات هویتی را ثبت کنید. پس از اینکه اطلاعات هویتی ثبت شد به پایین صفحه بروید و با پر کردن مقصد و سایر اطلاعات روی کلید ثبت درخواست بزنید. به این ترتیب طبق نوع سفری که انتخاب کرده‌اید، میزانی وثیقه برایتان تعیین می‌شود که با پرداخت و دریافت کد رهگیری می‌توانید درخواست گذرنامه و مجوز خروج را دریافت کنید.

وثیقه خروج از کشور مشمولان سربازی

وثیقه خروج از کشور مشمولان به هزینه ای گفته می شود که متقاضی خروج از کشور بایستی به سازمان نظم وظیفه ناجا پرداخت کرده تا بازگشت خود به میهن اسلامی را تضمین کند. در صورت عدم بازگشت، وثیقه به نفع دولت ضبط خواهد شد. افرادی که به هر دلیلی مجوز خروج از کشور را نداشته باشند ، بایستی وثیقه گذاری کنند. این یک ضمانت است. مثل ضمانت حسن اجرای تعهدات پیمانکاران در قراردادهای دولتی.

وثیقه گذاری صرفا در بانک هایی که نیروی انتظامی اعلام می کند بایستی انجام شود.

میزان وثیقه خروج از کشور مشمولان ، بستگی دارد به سفر و هدف شما. یعنی وثیقه بسته به نوع راه های خروج از کشور  مشمولان متفاوت است.

سفرهای زیارتی مشمولان خروج از کشور

یکی دیگر از راه های خروج از کشور مشمولان خدمت اجباری، رفتن به سفرهای زیارتی است. در این مورد هم شخص نباید هیچ غیبتی داشته باشد. در این حالت باید فرد یا معافیت تحصیلی داشته باشد یا وضعیت تحصیلی مشخصی داشته باشد.

  1. هدف:عتبات عالیات در عراق و سوریه و شرکت در مناسک حج کشور عربستان
  2. مدت مجاز:حداکثر ۱۸۰ روز برای اساتید و مبلغین، ۳۰ روز برای دانشجویان و طلاب و ۶۰ روز برای کاروان های زیارتی
  3. میزان وثیقه:۳۰ میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی

سفرهای علمی مشمولان خروج از کشور

متقاضیانی که تمام سال‌ها دارای معافیت تحصیلی بوده و حتی یک روز هم غیبت سربازی نداشته‌اند، می‌توانند با گذاشتن وثیقه نقدی یا ضمانت بانکی برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند. برای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت و سفرهای مطالعاتی که به عنوان سفر علمی محسوب می‌شوند، بایستی وثیقه گذاری شود.

  1. هدف:شرکت در کنفرانس ها و همایش های علمی، سفرهای مطالعاتی در مقطع کارشناسی ارشد باشد.
  2. مدت مجاز:حداکثر ۳۰ روز برای کنفرانس ها و ۴۵ روز برای دوره های آموزشی
  3. میزان وثیقه:۸۰ میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی

سفرهای سیاحتی مشمولان خروج از کشور

اگر معافیت تحصیلی بدون غیبت دارید،  می‌توانید همراه با خانواده یا دوستان به سفرهای تفریحی بروید.

  1. هدف:سیاحت، گردش و ملاقات اقوام در خارج از ایران باشد
  2. مدت مجاز:حداکثر ۲۰ روز و برای دانشجویان ۳۰ روز
  3. میزان وثیقه:۱۵۰ میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی

سفرهای مطالعاتی مشمولان خروج ا زکشور

اگر قصد دارید برای سفرهای مطالعاتی مدتی از ایران خارج شوید باید معرفی نامه‌ای به معاونت وظیفه عمومی استان محل سکونت یا موسسات ملی بدهید. این درخواست باید به دانشگاه مربوطه تحت وزارت صنعت یا وزارت بهداشت ارائه شود.

  1. هدف:پیشرفت تحصیلی، تحقیق یا آزمایش که مخصوص دانشجویان ارشد و دکتری است
  2. مدت مجاز:کارشناسی ارشد ۶ ماه – دکتری ۱ سال
  3. میزان وثیقه:۸۰ میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی، دوره های مشترک ۱۵۰ میلیون ریال

سفرهای ورزشی مشمولان خروج از کشور

خروج از کشور مشمولان سربازی اجباری در این روش فقط زمانی ممکن است که شخص در دوره خدمت عمومی نباشد، غیبت نداشته باشد و معافیت تحصیلی داشته باشد. اگر هم فارغ التحصیل شده باشد، باید از ماده قانونی انصراف یا اخراج یا ترک تحصیل برخوردار باشد. این افراد باید معرفی نامه سرباز قهرمان از سوی ستاد کل نیروهای مسلح داشته باشند و از سوی وزارت ورزش و جوانان مجوز بگیرند.

  1. هدف:شرکت در اردوهای تدارکاتی، آمادگی یا شرکت در مسابقات رسمی جهانی باشد.
  2. مدت مجاز:با توجه به شرایط مسابقات تعیین می‌شود
  3. میزان وثیقه:تضمین بازگشت مشمول با مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال از سمت وزارت ورزش و جوانان

 

مدت مجاز سفر به خارج مشمولان

دانشجویان مشمولی که برای هر کدام از مقاطع زیر به خارج از کشور سفر می‌کنند، باید حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل را رعایت کرده و در آن بازه زمانی به کشور بازگردند: کاردانی: ۲.۵ سال کارشناسی پیوسته: ۵ سال کارشناسی ناپیوسته: ۳ سال کارشناسی ارشد پیوسته: ۶ سال کارشناسی ارشد ناپیوسته: ۳ سال دکتری پزشکی پیوسته: ۸ سال دکتری تخصصی ناپیوسته: ۶ سال است.

مدارک لازم جهت اخذ مهر خروج مشمولین در گذرنامه
  • ثبت در خواست در سامانه میخک و دریافت کد رهگیری.
  • اصل گذرنامه معتبر. –
  • هزینه استعلام ( فقط برای اولین بار ) و هزینه صدور مهر خروج مشمولین .

مهر تردد با قید عبارت تا اطلاع ثانوی از اعتبار ساقط شده است و لازم است دارندگان این مهر تردد در گذرنامه نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند. بر اساس قانون، کلیه افراد مشمول که دارای 50 سال تمام باشند از خدمت نظام وظیفه معاف بوده و شناسنامه عکسدار آنان به منزله کارت معافیت از خدمت می باشد.

مخاطب گرامی

اعداد و ارقام و تعداد ماه هایی که در این گزارش ارائه شده است، مشمول تغییر با اعلام سازمان نظام وظیفه عمومی است و ثابت نیست. برای تحصیل کم هزینه با بورس تحصیلی در دانشگاه های معتبر خارج از کشور، داشتن نمره آیلتس و تافل بالا و رزومه آکادمیک خوب، الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *