حمل کالا از چین به ایران

آنچه درباره شرایط حمل کالا از چین به ایران باید بدانید

در شرایط حمل کالا از چین بایستی درباره هزینه واردات از چین، واردات جزیی از چین به ایران، هزینه حمل بار هوایی و دریایی و زمینی از غول اقتصادی آسیا، اطلاعات کافی داشت. اطلاعات گمرکات اقتصاد برتر جهان در شرایط حمل کالا از این کشور نیز باید مد نظر واردکنندگان ایرانی قرار بگیرد. هلدینگ ملاصدرا آمادگی دارد خدمات برون سپاری واردات کالا از چین را انجام دهد.

در این گفتار، اطلاعات خوبی درباره شرایط حمل کالا از چین به ایران ارائه شده است. اگر شما کارآفرین یا وارد کنندگان گرامی، تجربه و دیدگاهی در این حوزه دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

واردات کالا از شریک اول تجاری ایران

شریک اول تجاری ایران هم در واردات و هم در صادرات است. تجارت رسمی ایران و چین در سال 2020 میلادی بیش از 16 میلیارد دلار بود. با سند راهبردی 25 ساله دو کشور، انتظار می رود که حجم معاملات به 400 میلیارد دلار برسد. روش های مختلف تجارت شامل ریلی و دریایی و هوایی، بازرگانان ایرانی را قادر می سازد تا در ششمین دهه همکاری رسمی دو کشور، نیازهای خود را از این کشور تامین کنند.

شرایط واردات کالا از چین چیست؟

آشنایی با قوانین گمرکی ایران و چین در شرایط ارسال کالا از چین به کشور بسیار مهم است. با توجه به افزایش قیمت ارز در سال های اخیر، اطلاع از قوانین گمرکی و تعرفه ها بسیار مهم است تا ضرری به وارد کننده وارد نشود. تعرفه های گمرکی دو کشور در هزینه تمام شده کالا تاثیرگذار است.

در حمل کالا از چین به ایران، صرفا شرکت حمل و نقل و بیمه، تاثیرگذار نیست. انتخاب درست و صحیح فروشنده و تولید کننده معتبر در این کشور نیز در این فرآیند، نقش آفرینی میکند. کالایی که برای واردات در نظر گرفته می شود، بایستی امکان صادرات از این کشور را داشته باشد. رایزنی با طرف های چینی به منظور اطلاع از مشخصات فنی و شرایط و قیمت ارسال کالا و بیمه وبازرسی های مربوطه، از جمله مسائلی است که باید مد نظر تجار قرار بگیرد.

در ارسال کالا، بایستی اسناد حمل، چه به صورت هوایی یا دریایی یا زمینی طبق استانداردهای رایج، تهیه و تنظیم شود و به رویت خریدار و فروشنده و حمل کننده قرار بگیرد. همه کالا ها بایستی با بیمه نامه کامل حمل شود و شرایط خسارت و دریافت آن نیز دقیق و شفاف مشخص باشد.

هزینه واردات کالا از چین

در حمل کالا از چین به ایران، هزینه های واردات بسیار مهم است. قیمت کالای خریداری شده ، هزینه تحویل کالا از آدرس فرستند، هزینه مربوط به بازرسی کالا، هزینه گمرکی کالا، هزینه ثبت سفارش و تخصیص ارز و تهیه اسناد و انبارداری کالا در گمرک و ترخیص از گمرکات ایران و ارسال به انبار وارد کننده، در حمل کالا موثر است.

ضمنا شرایط حمل و بسته بندی و مصرف و ورود هر کالایی از چین به ایران، قوانین خود را دارد که وارد کننده باید به آن ها اطلاع داشته باشد.

عوامل موثر در قیمت گذاری حمل کالا از چین به ایران

در حمل کالا از چین به ایران بایستی به فاکتورهای دیگری توجه کرد که می توان تاثیر ژرف و شگرفی در قیمت تمام شده کالای وارداتی بگذارد:

  • وزن و حجم کالا و شرایط بسته بندی از جمله فاکتورهای مهم است. هر چقدر وزن بار بیش تر باشد، قیمت تمام شده برای هر کیلو جهت حمل، کاهش می یابد. یعنی هزینه هر کیلو حمل محموله ای با 200 کیلو وزن با کالایی با 2000 کیلو وزن، یکسان نیست.
  • تاثیر وزن حجمی بر قیمت ارسال بار از این کشور را در نظر داشته باشید. اگر بار شما در هر متر مکعب، بیش از یک صد و شصت و هفت کیلوگرم باشد، بار شما حجمی محاسبه می شود. هزینه فریت بار را به صورت روزانه از حمل کنندگان معتبر استعلام کنید.
  • قیمت کرایه حمل شرکت های حمل هوایی و دریایی از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در حمل کالا از این کشور به داخل ایران است. قیمت حمل هوایی خطوط پروازی داخلی با قیمت حمل هوایی خطوط پروازی خارجی یکسان نیست و شرایط حمل یکسانی هم ندارند. لذا روی قیمت نهایی تاثیر دارد.
  • ارسال کالا از شهرهای جنوبی، شمالی و شرقی چین به ایران، هزینه بیش تری از حمل کالا از شهرهای مرزی در نواحی غربی دارد. برخی از شهرها نیز فرودگاه بین المللی ندارد که برای حمل هوایی، هزینه های حمل زمینی یا ریلی تا فرودگاه و سپس حمل از آنجا به گمرکات کشور را نیز باید در نظر داشت. لذا مقوله مدیریت زنجیره تامین (SCM) را باید در نظر بگیرید.
  • پرداخت هزینه های مختلف حمل بار در مبدا چین یکی از مشکلات وارد کنندگان به دلیل مسائل برجام و FATF است. هلدینگ ملاصدرا قادر است ضمن ارائه خدمات ثبت برند و اختراع و ثبت شرکت در کشور چین برای طرف های ایرانی، خدمات پرداخت هزینه حمل بار در مبدا و مدیریت حمل کالا از این کشور را نیز در اختیار متقاضیان گرامی قرار دهد. به این ها باید خدمات پرداخت هزینه خرید کالا در مبدا چین نیز اضافه کرد.
  • در حمل کالا از این کشور به داخل کشور، بایستی از شرکت های حمل بار هوایی که عضو اتحادیه جهانی IATA هستند خدمات گرفت و استفاده از خدمات شرکت های عضو شبکه بین المللی حمل و نقل WWPC نیز گزینه خوبی است.
  • مراحل تشریفات گمرکی برای صادرات کالا از چین به ایران نیز از جمله موضوعاتی است که وارد کننده و شرکت حمل و نقل بایستی درباره ان اشراف اطلاعاتی خوبی داشته باشد.
  • شرایط حمل بار از شانگهای، گوانجوم، شنزن، هنگ کنگ، پکن، دالیان و ژیامن به ایران یکسان نیست و قیمت و شرایط خاصی دارد که با تماس با کارشناسان هلدینگ ملاصدرا می توانید اطلاع به روز بدست آورید.

شرایط حمل دریایی بار از چین به ایران

حمل کالا از طریق دریا از این کشور به بنادر کشور، دردسر کمی دارد. آسان تر از حمل و نقل هوایی بوده و هزینه کم تری هم دارد. کالا ها توسط کانتینر و کشتی های پهن پیکر بارگیری و ارسال می شود و در بنادر کشور مثل بندرعباس تحویل می شود.

شرکت وارد کننده کالا از چین بایستی تشریفات واردات دریایی و خرید کالا از مبدا و اخذ مجوزهای لازم صادرات از چین و بسته بندی و حمل را انجام دهد و کالا را سالم و طبق قرارداد مکتوب، در ایران تحویل مشتری بدهد.

مدت زمان ارسال محوله از چین از زمان پذیرش کالا تا قبض انبار در گمرکات کشور، بین 14 تا 21 روز است. البته اگر واریانت های کرونا، موجبات مسدود شدن بنادر و گمرکات و تاخیر در فرآیندها و تشریفات را سبب نشود.

اگر درباره محدودیت ها و ممنوعیت های ارسال کالا از چین به ایران از سال 2021 میلادی به بعد، با پرسشی روبرو شدید، مراتب را از طریق سایت اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین یا سایت سفارت جمهوری خلق چین در تهران استعلام کنید و اطلاع به روز رسانی شده دریافت کنید.

حمل دریایی به 3 روش فول کانتینر (FCL)، خرده بار (LCL) و فله ای (BREAK BULK) انجام می شود. در حمل و نقل، حتما به کلاس خطر کالا نیز توجه داشته باشید.

آنچه درباره حمل کالا از چین به ایران باید بدانید

  • پیش از تماس با حمل کننده معتبر کالا از چین به ایران، درباره نوع کالا، وزن، حجم تقریبی و مشخصات فنی آن، اطلاعات لازم را کسب کنید تا بتوانید به اطلاع کارشناسان شرکت حمل کننده قرار دهید.
  • گواهی بازرسی در مبدا می توانید نسبت به انطباق کالا با فاکتورها اقدام کنید.
  • بیمه کردن بار در مراحله ارسال کالا از چین به ایران باید در دستور کار وارد کننده کالا باشد.
  • شخص تحویل دهنده کالا در کارگو های چین، رسید دریافت می کند و این رسید باید حفظ شود.
  • در مراحل حمل و نقل کالا از چین به ایران باید دقیقا مشخص شود که به ازای هر نوع آسیبی که به بسته ها وارد می شود، چه میزان خسارت پرداخت میشود و بیمه نامه، چه میزان خسارت را پوشش می دهد.
  • زمانی هزینه ارسال کالا از چین به ایران را پرداحت کنید که کالا را سالم بر اساس مشخصات فنی مورد توافق با فروشنده و حمل کننده، در کشور دریافت کرده اید.
  • اگر ارسال کننده کالا، شرایطی که با خریدار در ایران توافق کرده را رعایت نکند، و بازرسی درستی پیش از زمان حمل کالا به کشور صورت نگیرد، متصدی حمل و نقل ، خود را مبرا از هر گونه مسئولیتی دانسته و مشکلات حقوقی آغاز می شود. لذا قرارداد حمل و نقل بین المللی را با دقت تنظیم کنید.
  • اگر کالایی در چین سفارش دهید و ارسال این کالا ها به ایران به هر دلیلی، منع قانونی داشته و مجاز نباشد، شرکت حمل و نقل و دریافت کننده، با پیگرد قانونی روبرو می شوند.
  • در ارسال کالا از گمرکات چین به ایران، حتما قوانین و مقررات صادرات و واردات و قانون تجارت ایران و قانون مالیات های مستقیم و قانون حاکم بر گمرکات کشور را به دقت مطالعه بفرمایید.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا علاوه بر ارائه خدمات مشاوره تخصصی در حوزه واردات کالا از چین به ایران از سال 1400 شمسی به بعد، خدمات ثبت برند و اختراع و تاسیس شرکت های مسئولیت محدود و سهامی خاص و تعاونی و اخذ هر نوع گرید و گواهینامه و استاندارد را در اختیار فعالان حقیقی و حقوقی تجاری و اقتصادی و کارآفرینی در سراسر کشور قرار می دهد.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایان علاقمند به واردات تجهیزات و قطعات (تجهیزات ماینر و رایانه و ICT تا پزشکی و دانش بنیان) برسانید. هلدینگ ملاصدرا را از طریق کانال هایش در شبکه های اجتماعی فالو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *