ترخیص کالا از گمرک

همه چیز درباره مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک یعنی اظهار کالا به گمرک و خروج کالا از محل گمرک بر اساس قانون گمرکات و اسناد معتبر و مجوزهای لازم و انجام تشریفات لازم، در این گفتار هلدینگ ملاصدرا، اطلاعات جامعی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

با ما همراه باشید.

 

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

بخشی از فرآیندهای صادرات و واردات، مربوط به ترخیص کالا از گمرک است. فرآیندی بسیار مهم که ضعف در آن، می تواند تراز های تجاری را منفی کند. ترخیص کالا از گمرک در سراسر جهان، قوانین مخصوص به خود را دارد و مشتاقان به این حوزه، بایستی اصول و قواعد مربوطه را به خوبی بدانند.

ترخیص کالا از گمرک، کاری است که نیاز به اشراف اطلاعاتی تجاری و حقوقی و اطلاع از تعرفه های کشور مبدا و مقصد داشته و فعالان این عرصه باید سلسله مراتب و امور اداری را به خوبی مطلع باشند. ترخیص کالا از گمرک دارای مراحلی است که اطلاع از آن الزامی است. هر نوع بی دقتی در ترخیص کالا از گمرک، و عدم شناخت از مراحلش، سبب بروز مشکلات عدیده ای برای صاحبان کالا شده و گاها، برچسب قاچاق نیز به کالا زده می شود.

برای این که خسارت های مادی و معنوی در ترخیص کالا از گمرک، گریبان فعالان تجاری و اقتصادی را نگیرد، توصیه می شود که مراحل ترخیص کالا از گمرک را توسط حرفه ای ها و متخصصان انجام دهید.

شناخت همه قوانین و مقررات جابجایی کالا های وارداتی و مراحل مربوطه، برای هر تاجری مهم است. اما به دلیل پیچیدگی ها و تنوع فرآیند های اداری وحقوق بین الملل، انجام این کار بهتر است که برون سپاری شود. شرکت هایی که در زمینه ترخیص کالا فعالیت دارند، باید مجوزهای لازم را داشته و سوابق موفقی در ترخیص کالا داشته باشند.

خارج کردن کالا از گمرکات کشورها، ترخیص کالا است. ترخیص، نیازمند مدارک و طی کردن سلسله مراحلی است که در ادامه این گفتار هلدینگ ملاصدرا به آن اشاره می شود.

فرآیندهای ترخیص کالا از گمرک چیست؟

مراحل ترخیص کالا از گمرک را می توان در موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت پروفرما (preforma) و لیست بسته بندی (packing list)
  • دریافت مجوز ثبت سفارش بازرگانی
  • بیمه نمودن کالا و هماهنگی جهت بازرسی در مبدا و مقصد
  • ایجاد پرونده به منظور تخصیص ارز و حواله بانکی
  • پیدا کردن شرکت حمل و نقل بین المللی معتبر
  • دریافت اسناد حمل از شرکت های حمل و نقل بین المللی معتبر
  • تکمیل کردن اسناد و تشکیل پرونده
  • تنظیم پیش نویس دور اظهاری
  • بررسی و تایید توسط کارشناس فنی گمرک و بازرگانی
  • دوراظهاری واردات

مراحل ترخیص کالا از گمرکات

نخستین مرحله ترخیص کالا از گمرک، ثبت اظهار از طریق سامانه گمرکی EPL وزارت صنعت ، معدن و تجارت در نشانی: https://epl.irica.gov.ir/login است. به محض ورود کالا به گمرک، مراحل ترخیص آغاز می شود. اولین مرحله مربوط به ثبت اطلاعات کالا در سیستم گمرک کشور است. همه گمرکات کشور به سامانه ای پی ال مجهز شده و نیازی به پیگیری حضوری اظهار کالا در گمرکات نیست.

 

ترخیص کالای وارداتی و خروج کالای صادراتی، بایستی بر مبنای اظهارنامه گمرکی بوده و اظهارنامه در اختیار گمرک مربوطه قرار بگیرد. همه اطلاعات کالا و صاحب کالا بایستی در اظهارنامه گمرکی درج شده باشد.

سایت رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران در نشانی: IRICA.ir قرار دارد.

اسناد لازم برای اظهار کالا برای واردات

به منظور اظهار کالا جهت واردات قطعی، اظهار کالا بایستی توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی تهیه شود که اسناد زیر مورد نیاز خواهد بود:

  • صاحب کالا یا نماینده قانونی بایستی پیش نویس اظهارنامه را تکمیل و در سیستم EPL گمرکی ثبت کند. این برای اظهارنامه واردات قطعی است.
  • رونوشت کارت بازرگانی معتبر مورد نیاز است. در نخستین مرحله، اصل کارت بازرگانی به منظور کدینگ مورد نیاز خواهد بود.
  • زمانی که کالا به انبار دار گمرک تحویل داده می شود، رسید محموله برای مالک کالا صادر خواهد شد.
  • بارنامه، ترخیصیه، گواهی مبدا، فاکتور خرید از دیگر اسناد مورد نیاز برای اظهار کالا جهت واردات قطعی است.
  • نامه برات در صورتی که روش پرداخت به صورت C باشد، نیاز خواهد بود.
  • پیش فاکتور یا همان پروفورما مورد نیاز است.
  • مجوز ثبت سفارش باید ضمیمه شود.
  • فهرست عدل بندی باید ارائه شود.
  • ارائه بیمه نامه گمرکی و پروانه بهره برداری محصول برای شرکت های تولیدی، الزامی است.
  • در صورت نیاز، کاتالوگ محصولات ارائه شود.
  • گواهی بهداشت، گواهی استاندارد، گواهی قرنطینه نباتی و گواهی سازمان انرژی اتمی در صورت نیاز بر حسب مورد باید در اختیار گمرک قرار بگیرد. اخذ این گواهینامه ها و ثبت هر گونه برند، توسط هلدینگ ملاصدرا برای مشتریان گرامی انجام می شود.
  • کارت حق العمل کاری و وکالت نامه رسمی حسب مورد، باید ارائه شود.
  • اگر واردات کالا در مقابل صادرات کالا بوده است، پروانه صادراتی باید ارائه شود.

چند نکته که در این باره باید مورد تاکید قرار دهیم به شرح زیر است:

  • اولا در سامانه EPL امکان چاپ پیش اظهار در دسترس است. لذا فرم ها را پرینت گرفته و و سپس به ورود اطلاعات به سیستم اقدام کنید.
  • دوما مالک کالا قادر است که اظهارنامه گمرکی را از طریق نماینده قانونی خود تکمیل کند.
  • سوما مبلغی که توسط صاحب کالا به عنوان حقوق ورودی بایستی پرداخت شود، از اطلاعات ارزشمند است که باید به درستی ارائه شود. تکمیل فرم اظهارنامه، اهمیت دارد. اگر اشتباهی رخ دهد، آسیب مالی و غیرمالی گاها سنگینی وارد می شود.

اگر در سامانه الکترونیکی گمرک، همه بخش های را با دقت تکمیل کرده باشید، نرم افزار به شما یک شماره سریال و شماره عطف اعطا می کند.

 

مرحله دریافت کوتاژ

در فرآیند ترخیص کالا از گمرک بایستی احراز هویت انجام شود. دایره احراز هویت دایره ، دایره فنی گمرک بوده و ابتدا بایستی اسناد دریافت را ارزشیابی کرده و اگر آن را تایید کرد، شماره ثبت که به آن کوتاژ گفته می شود، اختصاص یابد. کوتاژ یعنی ثبت اظهارنامه واردات یا صادارات کالا در گمرک. هر اظهارنامه ثبت شده در سامانه، یک شماره اختصاصی داشته و به آن کوتاژ گفته می شود.

بعد از آن که شماره کوتاژ اختصاص یافت، اظهارنامه، لاک و مهرمی شود. در گمرکات برای مدیریت ریسک از 3 مسیر قرمز و سبز و زرد برای ترخیص کالا انجام می شود. تعیین مسیر توسط رایانه بوده و فاکتورهایی چون درصد ماخذ حقوق ورودی و نوع کالا و اعتبار صاحب کالا نیز در آن موثر است.

در ادامه درباره مسیرهای گمرکی اشاراتی ارائه کردیم:

  • مسیر سبز گمرکی یعنی مجوزهای لازم اخذ شده و مستقیما ارجاع به صندوق است.
  • مسیر زرد گمرکی یعنی اسناد توسط کارشناس سرویس گمرکی بررسی شده و بخش دایره ارزش نیز فرآیند را بررسی کرده است.
  • مسیر قرمز گمرکی یعنی ارزیابی و کنترل به صورت فیزیکی صورت گرفته و مجوزهای لازم اخذ شده و بخش دایره ارزش نیز فرآیندهای خود را انجام و بررسی اسناد توسط کارشناس سرویس گمرک و ارجاع به صندوق در دستور کار است.

مرحله سوم ترخیص کالا از گمرک: کنترل کالا

ارزیابی کالا سومین مرحله از مراحل ترخیص کالا از گمرکات کشور است. اگر 2 مسیر قرمز و زرد، کالای شما قرار بگیرد، یعنی محموله نیاز به کنترل دارد. لذا، بسته بندی کالا باز می شود و توسط ارزیاب گمرک بررسی می شود. کالا با اسناد تطبیق داده می شود. پس از اتمام موفقیت آمیز این مرحله، محموله از نظر ارزش و کلیت، بررسی شده و دایره ارزش و ارزش اظهاری، بررسی لازم انجام می شود. سوابق گمرکی چک شده و روش های ارزش کالا در دستور کار قرار می گیرد.

چهارمین مرحله ترخیص کالا از گمرک

در این مرحله، بایستی مجوزهای لازم اخذ و ارائه شود. مجوزهای مربوطه که توسط سیستم و کارشناسان گمرک، بر حسب مورد کالا، تعیین شده، بایستی اخذ و تکمیل شود. از بهداشت و قرنطینه گرفته تا مسائل مخابراتی و تجهیزات پزشکی و مجوزهای جهاد و وزارت راه و امور مالیاتی و غیره. اخذ همه این مجوز ها در اسرع وقت توسط هلدینگ ملاصدرا برای متقاضیان ترخیص کالا از گمرکات انجام می شود.

پنجمین مرحله ترخیص کالا از گمرکات: تعرفه

پنجمین مرحله ترخیص کالا از گمرکات، بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشنا به صورت مجازی است. بررسی تعرفه و تطبیق کالا با اسناد در این مرحله انجام می شود. رئیس سرویس نیز پس از بررسی، پرونده را تایید و امضا کرده و تایید نهایی انجام می شود تا فرآیند ترخیص کالای شما به بخش پرداخت به صندوق و صدور سند ترخیص کالا ارجاع شود.

مرحله ششم ترخیص کالا از گمرکات: پرداخت به صندوق

مبلغی که توسط گمرک درباره محموله قانونی شما تعیین می شود، بایستی پرداخت شود. صاحب کالا بایستی هزینه اعلامی را به صورت فیش نقدی به شماره حساب اعلامی گمرک واریز کند. فیش پرداختی را تحویل داده و پروانه سبز گمرکی دریافت کند. پروانه سبز، در گمرکات صادر شده و به معنای پایان کامل عملیات ارزیابی محموله است. مثل مجوز ساخت بنا است که شهرداری ها صادر می کنند.

هفتمین مرحله ترخیص کالا از گمرکات: اجازه بارگیری

بعد از پایان یافتن تشریفات ترخیص کالا در سرویس ارزیابی، پروانه ها مهر شده و سند ترخیص صادر می شود. بر اساس دریافت قبص انبار و مدارک لازم، گمرک، مجوز بارگیری را صادر کرده و مبلغی به عنوان انبارداری توسط مسئول نگهداری کالا از صاحب کالا به قیمت روز و تعرفه های اعلامی، دریافت می شود. این مبلغ در هر گمرک در هر سال متفاوت است.

توجه داشته باشید که قبض انبار، سندی است که توسط انبار دار به محض دریافت کالا از شخص تحویل دهنده کالا با مشخصات درج شده، صادر شده و هر کالایی که وارد محدوده گمرک می شود بایستی در دفاتر انبار، ثبت شود و اظهارنامه یا بارنامه به صورت جداگانه برایش صادر شود. مهم ترین برگه ای است که به گمرک ارائه می شود و اطلاعات صاحب کالا و نام شرکت حمل ونقل و وزن و بسته بندی و جزییات ورود به مرز و تاریخ تخلیه در آن قید شده است.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا در زمینه ثبت هر نوع برند و تاسیس شرکت های مسئولیت محدود و سهامی خاص و هم چنین اخذ هر گونه گواهینامه و استاندارد برای فعالان حقیقی و حقوقی کشور فعالیت دارد. علاوه بر خدمات تخصصی ترخیص کالاهای مجاز از گمرکات، کارشناسان مجرب این هلدینگ آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان به مشتریان هستند. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید به اطلاع فعالان تجاری و صنعتی برسانید. هلدینگ ملاصدرا را در شبکه های اجتماعی فالو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *