ثبت موسسه حقوقی

داستانِ ثبت موسسه حقوقی 

بهتر نیست اول کمی با ماهیت یک موسسه حقوقی آشنا شویم و بعد درباره فرایند و شرایط ثبت موسسه حقوقی بحث کنیم ؟

همان طور که از نام این موسسه پیدا است ، قاعدتاً  فعالیت های صورت گرفته در آن نیز نمی تواند در حوزه هنری و مَلیله دوزی و یا مثلا آشپزی باشد ! ( البته جسارت نمیکنم ، شما بیشتر از هر شخص دیگری بر ذات یک موسسه حقوقی مُشرف هستید )

موسسات حقوقی چه کارهایی انجام می دهند ؟

تعریف موسسه حقوقی از نظر آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری چنین است :

مقصود از تشکیلات و موسسات غیر تجاری کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیر تجاری از قبیل امور علمی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود .

کسانی که در این گونه موسسات (که از زیرشاخه های موسسات غیر تجاری است ) در حالِ فعالیت هستند ، در حوزه یکی از گرایشات حقوقی به شما مشاوره میدهند و خدمت رسانی میکنند . گره حقوقیِ شما چیست ؟

نکند خدای نکرده به مشکلی خانوادگی بر خورده اید یا اصلا نه ، تصمیم دارید به سنت حسنه پیامبر عمل کرده ،  اقدام به عقد و ازدواج با نیمه گمشده تان را بکنید ؟

شما هر گونه کارِ حقوقی که در زمینه مشاوره خانواده  داشته باشید ، توسط یک موسسه حقوقی ( صد البته که معتبر ) قابلِ حل و فصل است .

از مثال های دیگر ارائه خدمات مشاوره خانواده توسط یک موسسه حقوقی میتوان به :

– فسخ نکاح

– طلاق

– حضانت فرزند

– نفقه ، مهریه

– استرداد فرزند و …  اشاره کرد .

اما صبر کنید !

کارکرد ثبت موسسه حقوقی ، تنها در حوزه سریال های درامِ خانوادگی و کشمکش هایی شبیه فیلم جدایی نادر از سیمین خلاصه نمیشود !

کسی که سودای ثبت موسسه حقوقی در سر دارد ، میتواند در زمینه های دیگری نیز فعالیت کند . مثلِ وصول مطالبات و رفع و رجوعِ گره های تجاری و همچنین ، ارائه مشاوره کیفری به کسانی که ( زبانم لال ! )  متاسفانه  خود را به نوعی درگیر یک پرونده جزایی و جرایمی همچون قتل و ضرب و جرح و … کردند .

چه کسانی می توانند موسسه حقوقی ثبت کنند ؟

حالا ذهنِ ما ، شفافیت بیشتری نسبت به یک موسسه حقوقی دارد . نکته دیگری که درباره ثبت موسسه حقوقی حتما باید از آن مطلع باشید ، این است که :

طبق برخی ماده قانون های طویل و کسالت آوری که قانون گذاران وضع کرده اند ، شما تا زمانی که خودتان وکیل یا مشاور حقوقی نباشید و کلا تا روزی که پروانه وکالت نداشته باشید نمی توانید اقدام به ثبت موسسه حقوقی کنید .

اصلا خدا خیرشان بدهد که انقدر نسبت به فرایند ثبت موسسه حقوقی سخت گیری میکنند و برایش قوانینِ ( هر چند ملال آور و طومار گونه ) محکمِ این چنینی وضع میکنند . از حق نگذریم ، شما یک لحظه شخصی را که تازه از مادرش فارغ شده و از خانه قهر کرده را تصور کنید .

این را هم ضمیمه  تصوراتتان بکنید که این فرد به هیج وجه بر دنیای قوانین و علوم حقوقی  اشراف ندارد . حالا اگر یک همچین بلای آسمانی به فکرِ ثبت موسسه حقوقی بیوفتد ، چه بر سرِ موکل و مراجعه کننده به دفترِ حقوقی این فرد خواهد آمد ؟ !

شاید به خاک نشستن ، لطیف ترین تعبیر برای نابودی کسی باشد که به یک موسسه حقوقی نا معتبر و بدونِ پشتوانه پروانه وکالت ، مراجعه کرده !

کمی منطقی و منصفانه تر نگاه  کنیم . هر کدام از ما چه در زمان آرامشِ حقوقیِ زندگیمان و چه در روز هایی که از لحاظ قانونی دچار تلاطم شده ایم ، احتیاج به یک مشاور حقوقی و وکیلی دل سوز داریم که تسلطِ تمام و کمال بر جهانِ گسترده و لبالب از تبصره علمِ حقوق داشته باشد .

حقوقدان و وکیلی که به طورِ استمراری پروانه وکالتش تمدید شده باشد  .

 

اسنادِ ضروری و پایه جهت ثبت موسسه حقوقی

– 2 نمونه از تقاضانامه ای که برای ثبت موسسه حقوقی خود تنظیم کرده اید .

– ارائه 2 نسخه از اساسنامه موسسه حقوقی ، ضروری است .

– 1 کپی از جدید ترین روزنامه موسسه که قطعا شامل آخرین تغییراتِ موسسه است .

– کپی تمام مدارکِ شناساییِ شما  و تمام شرکائی که دارید .

– تسلیمِ اصلِ شناسنامه و کارت ملی را فراموش نکنید .

– اگر شما جزء هیت مدیره تشریف دارید ، باید برای ثبت یک همچین موسسه حیاتی ، حدالقل دارای مدرکِ کارشناسی حقوق باشید .

در غیر این صورت اصلا حرفی برای گفتن ندارید و قانون شما را به عنوان یک موسسه حقوقی به رسمیت  نمی شناسد .

– ارائه اصل یا کپی برابر اصلِ وکالت نامه یا قیم نامه هم که بی درنگ از اوجبِ واجبات است !

– تنظیم و تسلیم 2 نسخه از صورت جلسه هیئت مدیره

شرایط و قوانین ثبت موسسه حقوقی

غیر از یک موردی که در ابتدای مقاله در باب شروطِ ثبت موسسه حقوقی خدمتتان عرض کردیم ( منظور همان داشتنِ پروانه وکالت است ) شما برای ثبت موسسه حقوقی باید به شرایط و قیود دیگری نیز عمل کنید . از جمله :

– تعداد وکلای یک موسسه حقوقی باید بیش از 1 نفر باشد .

– یک نفر از وکلای این موسسه حقوقی باید دارای تجربه کاری قابل توجهی باشد . پس در نتیجه ، داشتنِ چیزی در حدود 10 سال سابقه وکالت برای یکی از وکلا الزامی است .

– پروانه تاسیس یک موسسه حقوقی باید مستقیماً  از جانبِ قوه قضائیه تائید شده باشد .

– شما برای ثبت موسسه حقوقی ، نیاز به یک سرمایه پایه عجیب و غریب ندارید .

سرمایه لازم برای ثبت موسسه حقوقی ،100 هزار تومان است !

– اعضای موسسه که با هم تعارف ندارند  . این افراد باید بدون رو در بایستی در همان روزِ ثبتِ اساسنامه ، سمت ها را مکتوب لحاظ کنند .

همچنین قیدِ تعداد این افراد ، نام موسسه و مکانِ تاسیس آن فراموش نشود .

– لطف کرده و بعد از گذشت حداکثر 1 ماه بعد از انتشار درخواست ثبت موسسه حقوقی ، یک نمونه از آگهی ثبت را به کانون وکلا ارائه دهید .

– کانون وکلا باید وکیلان مقیمِ در حوزه دادگستری که شما برای همکاری با آن ها در خواست داده اید را تائید و شناسایی کنند .

در صورتی که وکلای پیشنهادی شما هیچ گونه مشکل و محدودیتی از دید کانون وکلا نداشته باشند ، میتوانید همکاری خود را با آن ها آغاز کنید .

حالا فرض میکنیم که شما مرد و مردانه تمام شرایط ثبت موسسه حقوقی را رعایت کرده و همه مدارک مورد نیاز برای انجام این کار را هم گرد آوری کرده اید .

فکر میکنید چه مراحلی را باید طی کنید تا به سر منزل مقصود برسید و به موفقیتِ ثبت موسسه حقوقی نائل گردید ؟ !

مراحل ثبت موسسه حقوقی

– اولین خان از 9 خانِ مراحل ثبت این نوع از موسسه ، شناساندن و معرفی حداقل 2 نفر از اعضای هیئت مدیره به مراجع ذی صلاح است .

– در مرحله بعد ، تمام اعضای هیئت مدیره باید یک کپیِ برابر اصل کارت ملی و شناسنامه خود را تهیه کنند .

– به منظور تنظیم بدونِ نقصِ اسناد و مدارکتان ، تکمیل اطلاعاتی از قبیلِ : ، آدرس موسسه ، حجم سرمایه و سِمت اعضاء ضروری است .

– روح دمیدن به تمامِ  این اسناد از طریق امضایِ خوشگلی که وکیل زیر آن ها میندازد !

– همان قدر که یک بچه  به اسم احتیاج دارد ، یک موسسه حقوقی هم برای ثبت نیازمند نامی در خور است . پس یک لیست اولویت بندی شده از اسامیِ مد نظرتان برای موسسه تدوین کنید .

– اگر اسامی پیشنهادی شما مطلوبیت داشت و با قوانین و فرهنگ جمهوری اسلامی مطابقت میکرد ، 2 نام از بین این اسامی تائید میشود .

– میتوانید توسط یک گروه حقوقی قابل اطمینان مدارک تکمیل شده خود را به اداره ثبت ارسال کنید . یا اگر مایل نبودید خودتان حضوری مبادرت به انجام این کار کنید .

– اگر به امید خدا همه چیز بی عیب و نقص پیش رفت ، ظرف مدت 14 روز آگهی تاسیس موسسه به دست شما میرسد .

-7 روز بعد از دریافت آگهی تاسیس ، شما باید روزنامه رسمی ثبت شرکت را انتشار دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *